עקרון השייכות בקונסטלציה משפחתית

עקרון השייכות הוא אולי העיקרון החשוב והמשמעותי ביותר בגישת הקונסטלציה המשפחתית, עקרון זה שואל "מי עוד שייך למערכת". כאשר עובדים לפי השיטה הפנומנולוגית ומשתמשים בעקרון זה, מתברר, לעתים קרובות, שרק ה"החזרה" של אלה השייכים למערכת יכולה לחולל שינוי משמעותי בחיי המטופל, משפחתו וסביבתו הקרובה.

מי עוד שייך למערכת?

השאלות: "מי עוד שייכת למערכת?" או "מי עוד שייך לכאן?" עשויות להניב תשובות מפתיעות, שלא היו ידועות למטפל וייתכן שלא היו גלויות למטופל עד לאותו הרגע.

שאלות אלו, עשויות להביא מידע על כל אלה שהוצאו מהמערכת, אלה שנפלטו מהמערכת מסיבה כזו או אחרת או אלה אשר חזרתם תביא (לרוב), מזור למטופל.

גורמי שייכות

כאשר נולד ילד יש לשאול מי שייך וקשור ללידת הילד. ראו מאמר מעגלי השייכות הקשורים לקונסטלציה

החזרה למערכת

כאשר מתברר שמישהו הוצא מהמערכת, כדאי להחזיר אותו באמצעות הייצוגים (בדים או ייצוגים של משתתפים). החזרה למערכת מעוררת לרוב הקלה ומחזירה את הסדר המשפחתי (או הארגוני).

דוגמאות "קלאסיות" של הוצאה מהמערכת

הפלות

  • קרוב לוודאי שהדוגמה הנפוצה ביותר של מי שהוצאו מהמערכת, קשורה להפלות שהיו במשפחה. לעתים, נהוג להתעלם מאלה שלא הצליחו להיוולד והיו פוטנציאל שלא מומש. החזרה שלהם למערכת יכולה לעשות טוב לכולם.

אלה שנפטרו בגיל צעיר

  • לעתים, ישנם כאלה שנפטרו בגיל צעיר או טרם זמנם. אלה נוטים לצאת מהמערכת ולעתים יש נטייה להכחיש את קיומם. ההוצאה מהמערכת של אלה שנפטרו טרם זמנם, עלולה להיות בעלת השפעה גדולה מאוד על אלה שנשארו בתוך המערכת.

כדאי לקרוא גם על